Prosjekt Læring og Undring i Realfag (Prosjekt LUR) ved Mailand VGS

Det åpnes for søknader fra elever som ønsker å delta skoleåret 2019/2020

Etableringen av prosjekt LUR kommer i forlengelsen av Mailand VGS’ og Lørenskog kommunes ønske om å tilby større grad av tilpasset opplæring til elever med stort og ekstraordinært læringspotensial. Vi samarbeider med Professor Ella Idsøe ved Naturfagsenteret, institutt for pedagogikk ved UiO, OsloMet og NIFU med tanke på identifiseringsmateriell og utarbeiding av undervisningsmateriell. Prosjekt LUR skal være et tilbud til elever på 7. til 10. trinn i grunnskolen og målgruppen er elever som har potensial for å prestere på høyt nivå.

For skoleåret 2018/19 har prosjekt LUR vært nært knyttet til et ettårig forskningsprosjekt med observasjon, filming og intervjuer av deltagerne utført av forskere ved institutt for pedagogikk ved UiO.

Dette forskningsprosjektet vil videreføres gjennom et større treårig forskningsprosjekt i samarbeid med UiO, OsloMet og NIFU, og det vil komme forespørsel om deltagelse i dette forskningsprosjektet for de elevene som tilbys plass i prosjekt LUR.

I prosjekt LUR tar vi utgangspunkt i teoretiske realfag som matematikk, kjemi, fysikk og biologi, og integrerer de med programmering, modellering, teknologiutvikling, prototyping og praktisk bruk av teori. Deltakere vil i løpet av skoleåret jobbe i tverrsnittet av teoretisk realfag, praktisk ingeniørfag, kunst og design slik at de kan få utvikle sin dybdelære og får muligheten til å selv erfare realfag i praksis. Hovedbasen til prosjekt LUR blir Mailand Skaperverksted med mulighet for å bruke alt utstyr tilgjengelig der.

Prosjekt LUR er å se på som tilpasset undervisning for elever med stort og ekstraordinært læringspotensial, og faller dermed under opplæringsloven. Dette betyr at all deltakelse følger gratisprinsippet i norsk utdanning, og kostnader som påløper elever blir dekket.

Elever som skoleåret 2019/2020 går i 7. klasse til 10. klasse har mulighet til å søke plass i prosjekt LUR ved Mailand VGS.

Rammer

Undervisningen foregår i skoletid, på Mailand VGS. Elever som får plass i prosjekt LUR, vil være borte fra ordinær undervisning enkelte dager. For disse elevene må rektor, i samarbeid med elev og foresatte, signere en avtale om omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag for eleven. Lørenskog kommune har laget en avtaletekst klar til denne bruk.

I Kunnskapsdepartementets veileder om organisering av elevene har de omtalt omdisponering på side 7. Her står det blant annet «[…] Omdisponeringen av timer forutsetter at eleven får opplæring i alle kompetansemålene i læreplanene for fag. Dette kan altså ikke føre til at noen kompetansemål velges helt bort, men det vil være tillatt med noe redusert måloppnåelse innenfor det enkelte kompetansemål dersom det er grunn til å tro at elevens samlede måloppnåelse likevel blir bedre. Så langt det må antas at disse forutsetningene blir oppfylt, kan denne unntaksadgangen benyttes for så vel faglig svake somfaglig sterke elever. […].»

Vi ber derfor rektor snakke med lærerne i relevante fag, slik at aktuelle elever og deres foresatte kan bli gjort kjent med tilbudet. Videre må faglærer informere rektor om hvilke elever som har søkt. Hvis søkeren skal bytte skole høst 2019 er det viktig at nåværende skole oversender ny skole informasjon om at eleven har fått plass i prosjekt LUR slik at ny skole er informert om dette og sammen med elev og foreldre inngå en avtale om omdisponering i tråd med 25%-regelen.

Undervisningen

Undervisningen består av 8 samlinger per semester i løpet av skoleåret 2019/2020. Samlingene vil bli lagt til forskjellige tidspunkter og ukedager så langt det lar seg gjøre for å redusere sannsynligheten for at enkeltfag blir rammet av stort fravær. Disse tidspunktene vil fastsettes ca en måned før oppstart, i begynnelsen av august. Samlingene blir avholdt annen hver uke og varer i 4 timer. Se gjerne link for deler av opplegg for skoleåret 2018/19: https://kodegenet.no/page/prosjekt_lur

Søknadsprosessen

Vi ber alle faglærere om å ta en prat med aktuelle elever. Bruk vedlegg 3 – «Identifisering av aktuelle elever for deltakelse i prosjekt LUR» som et verktøy for å finne elever med stort læringspotensial. Lærer må fylle ut et lærerskjema (vedlegg 1).

Det er viktig å understreke at elever som deltar i prosjekt LUR vil gå glipp av ordinær undervisning på sin hjemskole når de deltar på samlinger. Derfor er det viktig at skole i samråd med foreldre og elev legger til rette for kompenserende tiltak på undervisning eleven eventuelt går glipp av.

Følgende informasjon må være vedlagt søknaden:

- Interesseskjema (fylles ut av elev)

- Foreldreskjema

- Lærerskjema

- Beskrivelse av eventuelle utfordringer på skolen fra lærer/foreldre/elev

Søknadsportalen åpner 1. april 2019, med søknadsfrist 1. mai 2019. Alle elever og deres skoler vil få beskjed om hvorvidt de har fått plass i prosjekt LUR innen 15. juni.

Link til søknadsskjema:

https://goo.gl/forms/86i1DwnOvJXDvec43